1954 yılında 300 ile başlayan, bugün artık efsaneleşmiş ‘SL’ serisinin en şık, en alçak siluetine sahip W 113’ler, 1968 – 1971 yılları arasında 230, 250 ve 280 modelleri ile üretildi. Amerikan standartları ile Amerika için üretilen ve Florida`da bir açık arttırmadan satın alınarak müzemizde şanzımanı ve döşemeleri yenilenen bu 280 SL, tavan şekline verilen ‘Pagoda’ ismi ile tanınır. Bu isim otomobilin tasarımını yapan Fransız heykeltıraş ve boyacı Paul Bracq`ın konkav şeklinde ve sökülebilen tavan tasarımından gelmektedir.
1963 yılında 2200 cc.`lik Daimler – Benz M 127 II motoruyla tanıtılan 230 SL`nin bir sonraki modeli 250 SL de 2496 cc. ve serinin bu son modeli 280 SL`de de 2778 cc.`lik M130 motoru kullanıldı. Yapısı ve tasarımına oranla 1715 kg ağır bir gövdeye sahip olmasına rağmen iyi yol tutuşu ve yüksek hızda seyredebilmesi ile tanıtıldığı ilk yıl 1963`de, Eugen Bohringer`in pilotluğunda Spa – Sofia – Liege Rally`sinde birinci oldu. W 113 SL`ler Coupé ve Cabrio olarak iki seçenekle tanıtıldılar. Coupé modelinin Pagoda tavanı çıkarıldığında, Cabrio olarak kullanılabiliyor. Cabrio modelinin üstünü ise hem Pagoda tavan hem tente ile kapamak mümkün. Sadece iki kişilik olan bu model ‘Roadster’ adını alıyor. Tentesiz olan Coupé`de, arkada, 230`larda bir, 250 ve 280`lerde iki kişi oturabiliyor. Amerika`da tavanı sökülüp, tente yerinde oturma olanağı veren Coupé`ler ‘California Coupé’ adı ile tanımlanıyorlar.
1960`lı yılların en popüler Mercedes`i ünvanını taşıyan Pagoda, 230 serisiyle 1963 yılının Mart ayında Cenevre Otomobil Fuarında tanıtıldı. Bir önceki model 190 SL`nin dingil aralığına sahip ve aynı yılın 220 modelinin kısaltılmış şasisi ile 220SE`nin motorunu kullanan bu ‘SL’ler 100 km`de 16,5 litre benzin harcıyor. W 113 SL`ler, platform şeklindeki şasileri, ön ve arka süspansiyonları ve monokok gövdeleri ile tamamen 190 SL`lerin tekniğini kullanıyor. 280 SL`de motor ve şanzıman çok iyi uyum sağladığından, en hızlı viteste 10 mile (16 km) kolayca düşüp, tekrar yükselebiliyor. Yumuşak hatlara sahip olmaması ve yüksek fiyatı ile eleştiri alan ‘SL’, iyi stili, yüksek performansı ve çok iyi yol tutuşu ile sınıfında dünyanın en mükemmeli olarak gösteriliyor.
230 SL`lerin önce 250 SL, sonra 280 SL modeline kadar, 9 sene içinde motorlarında modifikasyonlarla değişim olmasının sebebi ise Amerika. Mercedes – Benz, bu ülkeye bu otomobili ihraç edebilmek için Amerikan standartlarındaki egzos duman atığı, emniyet kanunları gibi şartları taşıması gerekiyordu. 250 SL ile ön panel gösterge aydınlatması, emniyet kemeri ve göğüse çarpmadan yana kırılabilen direksiyon simidi istekleri gerçekleştirildi. Motor hacmi 2496 cc.`ye yükselirken ekstra tork elde edildi. Opsiyon olarak 5 vitesli, düz, ZF (Zahnradfabrik Friedrichshafen) imalatı şanzıman getirildi. Arka frenler de önler gibi diske çevrildi. Fakat otomobil 85 kg ağırlaştı. Alüminyuma dönüştürülen gövdenin bazı parçaları, hafifletilmeye hiç yardımcı olamadı ve performans düştü. 250 SL`ler yaklaşık bir sene üretimde kalabildi. Amerika`nın ikinci standart şartları için 280 SL geliştirildi.
250`nin M 129 motoru, 2778 cc. hacimli M 130 ile değiştirilerek, Avrupa için 170 hp olan motor gücü, Amerika için aynı hacimle 180 hp`ye yükseltildi. Ve yeni Amerikan standartlarına uyum sağlanarak üç noktadan sabitlenen emniyet kemeri, çarpmadan etkilenmeyi azaltacak körüklü direksiyon kolonu ve farklı jant kapakları kullanıldı. Gösterge tablosu ve tüm ikazlar daha fazla aydınlatıldı. Açılır tavanlarda kilitli mandal sistemi kullanıldı. Bu arada benzin tüketimi artarak, düz şanzımanlarda bir galonla 19 mil, otomatiklerde 17 mil yapıldığı saptandı. Yeni 5 vitesli opsiyon ‘ZF’ şanzıman için fazladan 500 dolar ödeniyordu. Fakat tercih 4 hızlı otomatik şanzımanda oldu.
Pagoda ‘SL’ler, üretildikleri 9 yıl içinde, yıl başına ortalama 5400 adet satıldı. Böylece bu modelde atalarından çok daha fazla başarı sağlandı. Üretilen 23885 280 SL`nin 12927 adedi Amerika`ya ihraç edildi. Tüm W 113 Pagoda`lar 48912 adetle, 1971 yılının Mart ayında üretimden kaldırılıp, yerini R 107 gövdeli 350 SL`ye bıraktığında bu Roadster`in fiyatı 24300 Alman Mark`ı idi.
Özellikleri
Motor: Daimler – Benz M130, 6 Silindir, Düz, OHC, Benzinli, 2778 cc. (169,5 cu. inch), 180 Beygir, 5750 Devir
Çap x Strok: 86.5 x 78.8 mm
Vites Kutusu: Otomatik, 4-ileri, senkronize, yerden
En Yüksek Hız: 195 kms
Hızlanma: 0-100 kms. 11 s.
Gövde: Çelik (+Alüminyum), Monokok
Süspansiyon: Ön, salıncak, helezon yay ve amortisör Arka, esnek dingil çubuğu, helezon yay ve amortisör
Elektrik Sistemi: 12 Volt / 55 Amper s.
Frenler: Hidrolik, ön arka disk
Dingiller Arası: 2400 mm
Uzunluk: 4285 mm
Genişlik: 1760 mm
Yükseklik: 1320 mm
Ağırlık: 1715 kg
Ön İz Genişliği: 1485 mm
Arka İz Genişliği: 1485 mm
Lastik Ölçüsü: 185 HR 14
Ural Ataman Klasik Otomobil Müzesi Arşivi